Voor de 2de keer deze zomer wandelden we op woensdag.

En we mochten terug met 16 enthousiaste wandelaars op pad.

Weidse uitzichten, smalle kerkwegeltjes en een privébos stonden op het menu.

Alsook een gereserveerde tussenstop waar we op het terras konden genieten van een drankje.

Zelfs de 2 honden, Mira en Pino konden het nà een tijdje prima met elkaar vinden !

Eventjes een oponthoud voor het plukken van de rijpe braambessen onderweg en we kwamen nà 14 km terug aan op de parking van Delhaize.

Voor herhaling vatbaar !

Een goed adresje om te overnachten.

Mevr.Chris krijgt van ons op alle vlakken de 5 "bedjes". De service was méér dan dik in orde !

Ook hadden we het geluk om in deze warme temperaturen koelte en schaduw te vinden in de vele bossen rondom Holsbeek. Zondag moesten we wel nog wat klimmen, maar maandag was het parcours nagenoeg plat. En vooral in de namiddag schaduwrijk.

Ik zag dat iedereen net als mijzelf genoot van mekaar en de  mooie streek. We keren volgend jaar terug ! Want er zijn nog bossen en wegeltjes die we willen bewandelen ;-)

Zo midden in de week een wandeling organiseren..  En jawel, 16 wandelaars zagen dit wel zitten en zakten af naar Ieper.

Het eerste lusje ging door een stukje Gasthuisbossen, daarna wandelden we via de parking van de Palingbeek naar de site van Coming World Remember Me met de alom gekende keramieken beeldjes.

Nà de drankstop op het terras van de Palingbeek liepen we langs de vaart "Komen-Ieper" om dan terug te keren door mooie dreven met prachtige bomen.

Eindigen deden we over de heuvel " Hill 60" waar een felle strijd werd geleverd tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Geschiedenis en natuur goed gecombineerd !

We waren niet alleen in deze mooie landelijke streek. Ons pad werd ook gebruikt door ruiters en koetsiers. We moesten dus nu en dan wat stof slikken. Maar het grootste obstakel waren de 2 verdwenen veldwegen ! De boer had ze zich toegeëigend. Allé, daar leek het op. Terugkeren was geen optie, dus dan maar door een patatteveld, graanveld, maïsveld en bieteveld om terug op het "rechte" pad te geraken.

Door de kermis-drukte lieten we Sint-Lievens-Houtem links liggen en wandelden onmiddellijk door naar "de Boomgaard". Waar een frisse pint of ijsje enorm deugd deed en alle stof en miserie doorgeslikt kon worden.

Onze derde editie van het fietsweekend startte deze keer in Maldegem.  Janneke had alles goed voorbereid. Extra parkeerplaatsen, koffie met cake, ...  Iedereen was dan ook in form om te vertrekken richting Nederland. We vlogen door het landschap, want we hadden wind in de rug! Nà 2 veerboten en een vlot tempo arriveerden we in Kortgene waar we getrakteerd werden met koffie door het hotel. 's Avonds een avondvullend menu vlakbij. Zondagmorgen terug de boot op en deze keer wind op naar Maldegem.  Middelburg een stop waard en daarna in Vlissingen iets eten. De timing was perfect om terug richting België te fietsen !

Een warme dag was voorspeld, maar ook onweer. We vertrokken nét nadat er een bui gepasseerd was. Dus viel de warmte mee en konden zo volop genieten van het vele groen en vergezichten. We wandelden in de schaduw van de scheepslift. Nu en dan eens met een obstakel, zoals koeien, afgebroken brugje (deze keer moesten we rechtsomkeer maken). Maar de zeer verzorgde pitstop was een topper. Volop taart, koffie en frisdrank. Bedankt fam.Verhoest. Het laatste stuk liep langs het oud kanaal Brussel-Charleroi. De schoenen uit, een caféetje opzoeken en daar kwam de eerste onweersbui aan ! Qua timing kon dat niet beter !

Het was van februari 2012 geleden dat we nog in Drongengoed gingen wandelen. Het mooie weer en een tip van een cursist brachten me opnieuw naar deze mooie groene streek. Een wandeling die kort-op-de-bal wordt gelanceerd is altijd spannend. Ik was er niet alleen !  Met 12 trokken we de Meetlandjes Bossen in.

We hadden opvallend veel fotografen mee. En ze konden zich uitleven. Een leuke stop in Drongengoedhoeve waar we Janneke nog tegen het lijf liepen en onze wandelnamiddag kon niet meer stuk.

Het stond al lang gepland, ons weekend in de Veluwe.

Vrijdag kwamen de eerste 2 auto's al rond de middag toe. Tuurlijk gaan we al een wandelingetje doen. Zaterdag onze dagtocht met een stop bij de bakker voor ons brood(je)!

Op enkele regenbuitjes nà hielden we het droog en konden sommigen onder ons zich zelfs uitleven op een speeltuin. Anderen kozen voor een lekker dessertje. Genoeg calorieën om verder te wandelen door het mooie heide-gebied.

Zondag stond Zwolle op de planning. Veel regen.. jammer.

Maandag was het ook wat zoeken naar de droogste uurtjes om nog een mooie woestijnwandeling te maken. En het lukte: we kregen 2u om 7 km door een mooi gebied te wandelen.

Laatste dag : terug een dilemma : koud, winderig en regen bij de start. Met een gehalveerde groep de "witte" fiets op en genieten van het prachtig natuurpark. Het werd ondanks het mindere weer toch een goed gevuld programma met elk wat wils.

We lieten ons met de belbus naar de boskapel van Buggenhout brengen. Een mooie start midden de bossen !

Al was  "water oversteken" ons thema ! Tot 3 maal toe !

Het zonnetje was besteld en dus aanwezig over de middag toen we  gezellig zaten te picknicken in de Cuyteghemhoeve. We waren zelfs de tijd uit het oog verloren waardoor het hollen was om ons "veer" te halen. Helaas, te laat ! Dan maar de volgende nemen.  Nà een kleine 4 km terug het veer op .. daar waren de GR-tekens plots verdwenen waardoor het wat zoeken was om het oude spoor terug op te pikken. Beekje over - teambuilding ! En gezellig nakeuvelen op een leuk en vriendelijk terrasje in Vlassenbroek !

Een mooie zonnige lentedag ! Al vlug moesten we onze jas, muts afspelen en mijn regenboek plakte al van het zweet... Toch heb ik ze niet uitgedaan, want ze diende als modder-opvanger!  Veel zon, warme temperaturen en geploeter in drassige paadjes, meer moet dat niet zijn op een wandelnamiddag
in een mooie streek. Langs vele trage wegen bereikten we de kinderboerderij waar we hartelijk ontvangen werden met pannenkoeken.

Wie erbij was, kan getuigen dat dat niet altijd evident is ;-)

Een top-wandel-namiddag was het, want

alle ingrediënten waren dan ook aanwezig :

• een enthousiaste groep wandelaars
  • mooi en zonnig wandelweer
  • mooie streek met bos én vergezichten
  • modderwegen
  • avontuur

En belangrijkste : iedereen is héélhuids aangekomen!

Er wachtte ons dan ook een héérlijke maaltijd bij Tjaka.

Frietjes, halve kip, sla en tomaten : en dat het smaakte !

De timing was perfect ! De enige zonnige dag sinds weken.

Allen de bus op richting Oosthoek, waar we het strand opzochten met een stijle afdaling in het zand.

Op een kleine kilometer van de grens met Nederland keerden we op onze passen terug om landinwaarts door het Zwingebied te wandelen. De traditionele groepsfoto, een traktaatje en we kunnen weer verder. Via de loslopende runderen naar de koffiestop. Met een haverkoekje als tweede traktaat ! Dank je, Koen en Greta. Ons laatste stuk liep dwars door het golfterrein en tussen de villa's.

Neen, het ligt niet aan mijn fototoestel. Het was de ganse namiddag grijs en mistig. De regen die aangekondigd werd, bleek maar wat "smuk" te zijn.

En nà een warme choco met of zonder pannenkoek leek het zelfs niet meer zo koud.

We konden dus niet echt genieten van de vergezichten die deze streek zo mooi maken, maar dat werd gecompenseerd door de vele babbels en de gezelligheid van ons groepje.

We mochten zelfs enkele nieuwkes verwelkomen. Hopelijk zien we hen op één van volgende wandelingen terug !

Carine is één van onze trouwste wandelaars bij Janiekswandelplanner.

We wilden haar, nu ze niet meer mee kan, er nog eens bijhebben.

Daarom spraken we af met de wandelaars die haar

een warm hart toedragen om samen met haar enkele

uurtjes door te brengen in Bergelen.

Carine, we hebben genoten van je gezelschap en zagen dat je ook genoot van ons wandelgroepje.

Je hoort er nog altijd bij !

Een paar zwarte wolken hingen in de lucht... toch vertrokken we vol goeie moed en terecht. We werden getrakteerd op zon en mooie zichten.
De afwezigen hadden ongelijk! Een mooie namiddag op een mooi parcours.
Het aantal foto's spreken voor zich. We deden een deel van de heksenwandeling, maar dan in tegenovergestelde richting, zo hadden we het meeste kans om een heks tegen te komen. En jawel, we mochten er 1 (zelfs 2) ontmoetten. Zie foto linksonder.

Een wat moeizame start, ... maar met de gsm in de hand kom je overal terecht.

Het gure herfstweer dat aangekondigd werd, bleef ook uit.  Het was aangenaam wandelen langs de Leie en de oude Leie-arm.
We konden zelfs nog een 800m afkorten door over de eerste brug te wandelen.
In de Brielmeersen is het altijd gezellig en daar namen we de tijd voor een koffie of een biertje.

Met wat motregen vertrokken we voor de laatste kilometers.

We klopten af op kop 15 km.

We waren wat vroeger afgezakt, want er was een actie van de buurtbewoners aangekondigd. Maar daar hebben we niets van gezien. Dat uurtje vroeger gaf ons de mogelijkheid om het park bij het ochtendkrieken te beleven. Vooral de panda's, de gorilla's kwamen een ochtendgroet brengen.

Intussen kwam de 2de auto ook aan en zelfs met 8 was het niet gemakkelijk om mekaar niet uit het oog te verliezen.

Al die dieren, mooie plekjes, natuur, beleving, ...

Het park heeft zoveel te bieden.

Als de zon eindelijk volop verscheen, hebben we genoten van een terrasje bovenop het dek van de boot vol slangen en spinnen. Ze zaten zelfs tot in het toilet ;-)

En natuurlijk het baby-olifantje Ta Wan dat vrolijk tussen zijn ouders huppelt (zie facebook-video). Bij de aapjes was Hilde de hoofdrolspeelster.  Bijna letterlijk !  Kortom, we kwamen ogen en vooral goeie voeten te kort.

Een mooi voorstel van Hilde : een dagje Parijs !

Stipt op post om naar Lille te rijden (amper 30min) en zo de TGV op, om een uur later in centrum Parijs uit te stappen.

's Morgens als Parijs nog aan het ontwaken is, en de bakkers hun warmebroodjesgeuren verspreiden, stapten we door het mooie park van Chaumont. Eénmaal aangekomen op het kerkhof van Père Lachaise, werden we overdonderd door zoveel graven. Daarna de metro op naar een ander deel van Parijs. De picknick viel letterlijk in het water, en werd vervangen door een warme lunch met lekkere couscous.

Daarna richting "eilandje" waar we natuuuurlijk een ijsje aten aan de bekendste ijsjeszaak.  Place de Vosges in volle zon. Dat was genieten.. en we waren niet alleen. Via het kanaal Saint-Martin met zijn mooie sluisjes liepen we terug richting Gare du Nord. Maar natuurlijk wilden we nog naar de Sacre Coeur. Daar in de mooie avondzon was het een ware toeloop. En op Place du Tertre herkenden waarlijk één van onze groep: Marc !  Mooi !

Onze eerste wandeling van het nieuwe seizoen begon aan de kerk "zonder horloge" van Kruiseke.

Het weder was top !

Met 13 deelnemers volgden we stukjes van een bestaande wandeling, maar ook andere mooie wegeltjes.

En 13 bleek een geluksgetal te zijn : het caféetje "Boucherietje" dat ik voor ogen had om er een stop te houden, opende nà enkele klopjes op de deur.

We werden er hartelijk ontvangen inclusief de geschiedenis van dit mooi authentiek caféetje. De 2 zonen werden erbij geroepen... neen, ze gingen niet meewandelen..hihi

Afsluiten deden we op het mooie terras van Bergelenput.

Een gezellig weekendje Limburg !

We vertrokken met de buienradar in aanslag. Die beloofde dat de regen voorbij zou zijn om 11u30 ! Maar niets daarvan.
De ganse dag regen met wisselende intensiteit.

Maar het kon ons niet deren.. het voorstel om in te korten werd moedig weggewimpeld. En gelukkig, want het was het mooiste stuk van deze wandeldag.

Zondag, droog opgestaan.. euhh..  met droog weder natuurlijk.

2 Osmand-cursisten vervoegden onze tocht.  Wij modderden  eerst nog aan met de auto (letterlijk).

Nu en dan een woordje uitleg over Osmand en een vertellingske brak het ijs en ook het wolkendek. We kregen tegen de avond zelfs de zon te zien.

We hebben genoten van dit mooi natuurpark. Ook van het adembenemend uitzicht op de terrils.

Terug naar de "Vlaamse Ardennen"

Door de voorspelde warme temperaturen, vervroegden we onze afspraak en startten al om 9u aan onze dagtocht.

Tegen de middag was het inderdaad al zweten.

Gelukkig konden we binnen onze picknick verorberen. Bij de ingang van het Livierenbos scheidden onze wegen. Enkelen wandelden een verkort traject onder begeleiding van Lut. Wij wandelden vlakbij (en ook in) de bossen verder.

De laatste kilometers liepen we echt maar met één gedachte : "straks bij Dries in de schaduw genieten van een ijsje".  Onze verwachtingen werden voor de 100% ingelost ! Genieten in het kwadraat met nog een kersenpluk als extra !

In Wallonië spreken ze niet over Marching of Aktivia, maar over Adeps.

Vanop het voetbalveld van Virginal vatten we onze wandeling van 15km aan.  Een mooie streek met mooie plekjes, zeker waar een rivierarm voor een rustig natuurplekje zorgde.

Langs het kanaal "Brussel-Charleroi" konden we genieten van een zonnig terrasje.

Zelfs geitjes kunnen aan de leiband wandelen ...

Een weekendje "Voerstreek"

We mochten deze mooie landelijke streek verkennen onder een stralende zon !

Temperaturen waar een ijsje regelmatig op het menu stond !

Gelukkig stonden er veel bossen op het programma, zodat we in de schaduw de stijgende paadjes konden aanvatten.

Kalfje Ludo, boeregolf, teken,lekker BBQ, leuke b&b met grote tuin...

wie erbij was, krijgt spontaan een glimlach bij deze woorden.

Terug  de belbus op !

We starten onze wandeling op dezelfde plaats als in april, maar nu Zuidwaarts.

We trotseren een kermiskoers waar we letterlijk in de gracht moesten springen.

Op het einde werden we nog verrast door een bos met een enorme bloemenpracht !  Daslook !

Een prachtige "zon"dag startte aan het station van Lierde.

Eénmaal aangekomen aan onze startplaats, konden we onze dagtocht starten.

Het café waar ik onze picknick voorzag, liet zich niet onmiddellijk zien...

Uiteindelijk konden we er op een snikheet terras onze bokes opeten.

Een mooi en afwisselend parcours van onze streek-Gr Vlaamse Ardennen

10 jaar Janiekswandelplanner werd gevierd

met een wandeling van 13 km.

Gevolgd door een etentje. Daarna werd er zelfs nog een dansje geplaceerd.

Een grote opkomst, droog weder, gezelligheid, ..
Kortom een geslaagde wandelverjaardag.

De belbus zat proppensvol !  Het maximum aantal toegelaten was bereikt.

In Ellezelles begonnen we aan onze tocht langs de
streek GR Vlaamse Ardennen. Maar die liep eigenlijk grotendeels samen met de gewone GR.

Kort na onze start stapten we al de Boekzitting binnen voor een koffie. Daarna door het Muziekbos verder richting Kluisbergen.  Nog even een plasstop aan de kliniek van Ronse.

En een gebedje aan de kapel van Wittentak. En jawel, onze gebeden werden gehoord. De zon kwam erdoor !

Een beetje zoeken naar het kerkje van Kruiskerke. Hier geen plein maar een gewone straat.
Koud maar prachtig wandelweer. En natuurlijk konden we terug genieten van veel groen met o.a. De Vorte bossen.

Afsluiten in de "Scheve Mutse"

De belbus was ruimschoots op tijd.  Dankzij Hilde vond
de plaatsvervangende chauffeur (vr) de juiste halte.

We kwamen onmiddellijk op mooie onverharde wegeltjes, afgewisseld met bospaadjes waar de herfstkleuren
volop te bewonderen waren. Kortom, een prachtig parcours.
We konden zelfs twee keer een stop houden voor een koffie of een warme chocomelk.

De beloofde zon was er niet

De beloofde mooie wandeling wel ...

En tof dat we met een mooi groepje wandelaars konden

genieten van deze mooie omgeving

en de gezellige stop in de living van d'Oude Hoeve.

een prachtige zonnige zaterdag !

Met 10 enthousiaste fietsers trokken we vanuit het station van Izegem richting Pittem voor een aperitiefje.

In de namiddag het beloofde ijsje bij de "Bossneppe".

een gezellige wandeling door het glooiend landschap van
de Vlaamse ardennen met vertrek in Maarkedal

een aangename namiddag in Meerbeke en omgeving.

sfeerfoto van onze prachtige wandeling te Catsberg.