de nieuwe wandel-verslagen staan voortaan in de "BLOG

Een natuurgebied dat de laatste tijd weer in de lift zit. We zagen dat er in 2020 nieuwe banken en zelfs uitkijktorens werden geplaatst. Maar wij komen vooral voor de mooie natuur en de weidse zichten en natuurlijk de leuke paadjes.

We waren zo enthousiast in het begin dat het al nà 16u was en nog niet aan de helft van onze tocht. Dan maar een tandje bijsteken. Vooral met het vooruitzicht van de ijsjes-boerderij waar we onszelf trakteerden met veel calorieën.

Weer goed opgeladen om het laatste stuk (deels hetzelfde parcours maar dan omgekeerd) aan te vatten.

De fotografen zijn zeker verwend geweest. En wij ook natuurlijk want we kregen tal van fotoreportages binnen om nà te genieten.

De laatste wandeling tijdens de zomer van 2021. Het was bewolkt, maar het regende niet. Nog niet.
Het natuurgebied "Braakman" voor de meesten onbekend terrein. Ook voor mij.
Dus spannend om mijn uitgetekende wandeling ook ter plaatse te verkennen. En het verraste in positieve zin. Veel groen, mooie wegeltjes, ...  En natuurlijk kregen we de Braakmankreek te zien toen we bovenop de dijk - tussen de koeien - konden wandelen. Hondjes en koeien zijn geen goeie match, dat hebben we ondervonden.

Er was geen koffiestop onderweg, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt met een etentje achteraf waar iedereen zich op voorhand had ingeschreven.

Blij om onze maag te vullen want honger krijg je nà zo'n wandeling.

En het smaakte : de mosselen én de koude schotel !

Feestdag, mooi weer en een mooie opkomst. Alles om er een leuke, gezellige wandelnamiddag van te maken.

En dat was het ook. We dwarsten enkele bossen, zodat we toch konden genieten van de koelte van de bomen.

Regelmatig een stop om te drinken... wat we in het verleden soms te weinig deden. En natuurlijk onderweg eens op een obstakel botsen. Maar we gaan overal door !!! Tot aan het café die ons met open armen ontving ! Tennisballen vlogen in het rond ;-) En natuurlijk een ijsje !

Tegen 18u kwamen we terug aan op de parking.

Moe, een beetje verhit, ..maar content met deze mooie wandelnamiddag met enthousiaste wandelaars.

We konden met 2 voltallige groepen vertrekken vanuit de Kaaihoeve. Alvast een mooi begin van onze wandeling in de Zwalmstreek.

Het weer zat mee en de streek is  top ! Een ideale manier om onze 250ste wandeling in de verf te zetten. Op 3 km van het einde was er een verrassingsstop met lekkernijen.

Een gevarieerd desserten buffet en allemaal homemade door mijn zus en mijn nichtje.

4 wandelaars hadden geluk met hun gok naar het aantal reeds gewandelde kilometers in die 14 jaar en konden hun prijs in ontvangst nemen.

Veel interesse ... En gelukkig ook genoeg begeleiders om in kleine groepjes te wandelen. 4 x 4 = 16 wandelaars.

Het weer zat mee. Mooie blauwe luchten om mooie foto's te nemen onderweg !

Vele knotwilgen, vergezichten, plankjes-pad, ...  een stuk langs de Leie, maar vooral de oude Leie-armen waren gezellig om langs te lopen. Zo gezellig dat we ons allemaal languit in het gras vleiden. Uit de wind, in de zon...   genieten met een grote G.

Nà 16 km arriveerden we terug aan de kerk van Wontergem. Jammer genoeg te laat om nog een ijsje te halen.

Toch een geslaagde wandelnamiddag !

Een beslissing van hogerhand zorgde ervoor dat ik een aantal wandelaars die ingeschreven waren, moest ontgoochelen bij de eerste versie in maart.

Maar ik wou deze top-wandeling zeker nog eens opnieuw aanbieden voor diegene die uit de boot vielen.

Gelukkig hadden we terug prachtig weer en deze keer was de natuur nog meer ontloken.

Boshyacinten, bosanemoontjes,.. en nog vele andere bloemetjes waarvan we de naam niet kennen. En dit onder een stralende zon.  Jos kon ons depanneren met de begeleiding en zo konden we met 8 door de Vlaamse Ardennen wandelen. Het was volop genieten.

Ik had enorm uitgekeken naar die wandeling. De 250ste uit de JWP-carriere én een mooi parcours : een echte treinstapper.

Er was zelfs een verrassingsstop voorzien. Helaas...

Corona smeet terug roet in het eten ! Met 4 ipv 10.

Niet getreurd, we doen ze nu 2 keer én in kleinere groepjes.

Nà een toiletbezoek in Ronse, konden we starten richting Oudenaarde. Zoveel mogelijk noordwaarts. Eerste mooie gebied was de Hotond. Daar aten we onze picknick op midden in het bos. Dan verder naar de Koppenberg. Mooie vergezichten, afwisseling in mooie onverharde wegen, boswegeltjes, .. Oudenaarde bracht  ons een take away koffie ! Mmm lekker ! Smaakt nu des te meer ;-)

Door en langs het Spei naar het station. De 18km zit erop en we hadden nog ruim de tijd om te chillen in de zon vooraleer we de trein terug huiswaarts opstapten.

Ieper, een mooie stad om in en rond te wandelen. Maar deze keer begonnen we de wandeling aan de achterkant van het station. Dus mondmasker op en onder de sporen door lopen tot op de GR. We kwamen al vlug in een open landschap en liepen langs de Kasteelbeek tot aan Dikkebusvijver.

Een ideaal plekje om te verpozen. We konden er zelfs een drankje uit de automaat nuttigen.

Verder kwamen we terug langs landelijke wegen op het Bijlanderpad dat naast het kanaal Ieper-Komen loopt.

Ons groepje haakte af (problemen met mijn been), maar de wandeling ging dan verder langs de vestingen van Ieper.

Jammer, het groepsgevoel ontbrak, want algauw waren er al enkelen naar huis.  ... Ik hoop op betere tijden waar de gezelligheid van ons groepje terug mag komen.

Terug de trein op. Deze keer zuidwaarts over Brussel-Zuid.

Vanuit station Groenendaal vertrokken we met 4 gropejs naar het Zoniënwoud. Er lagen nog restjes sneeuw en dat zorgde voor een aangename sfeer in het bos. We moesten wel nu en dan wijken voor de vele mountainbikers. Velen hadden op deze mooie zondag hetzelfde idee om hier te komen fietsen en of te wandelen. 's Middags vonden we gelukkig vrije picknick-banken zodat we onze lunch konden nuttigen.

Lang blijven zitten was er niet bij ...te koud. Op het einde volgden we de GR126 en kwamen we door het Tournay-Solvaypark. Een mooi einde aan een mooie wandeldag door de bossen. En netjes op tijd voor onze trein huiswaarts.

We vertrokken met de trein naar Oostende met ons gratis ticket. Er waren genoeg begeleiders, zo konden we met kleine groepjes de GR5a beginnen volgen. Eerst naar het park om dan tegen de middag naar de dijk te wandelen. Daar konden we picknicken, koffietje drinken en naar het toilet gaan. Daarna liepen we op het strand tot in Raversijde. Dan ging het landinwaarts en bovenop de duinen waar we zowel landinwaarts konden kijken als naar de zee. Met dit weer was dat echt "genieten". In Middelkerke moesten we wel een Kerstgebeuren trotseren :-( ... verder door de duinen kwamen we aan onze tramhalte om dan naar het station terug te reizen. Juist op tijd, want onze trein stond er al te wachten !

We wilden ons "gratis" treinticket inzetten om een wandeling te maken. Lokeren leek daarbij een ideale locatie. Vlak bij het station konden we al naar het groen wandelen.

De andere groep wandelde in de tegenovergestelde richting.  Zo kwamen we mekaar tegen op het verste punt van de wandeling.  Toen waren we allemaal al héél nat !

Erik had soep mee, Ik trakteerde met chocolaatjes.

Een klein beetje troost bij dat natte weder.

Verzopen kiekens, noemen we dat. Het is lang geleden dat we nog zo'n "natte" wandeling hadden. En toch hoorde ik veel positieve klanken. Vooral als we éénmaal terug warm en droog thuis zaten.

Ronquières ligt niet bij de deur. Maar we komen er graag om te wandelen ! Deze keer had ik er een tweeluik van gemaakt. In de voormiddag een 5 km door het bos van Braine-Le-Comte. Daarna onze lunch in Ronquieres genomen. 's Namiddags was Jos  onze parcours-begeleider. En het ging vooruit !  Bijna geen tijd om de mooie fauna en flora te bewonderen.  Een libelle die haar laatste adem uitblies, een "plooirokje" midden de weg en nog wat late zonnebloemen, vlasbloemetjes, ... gingen op de foto.  Aangekomen in Monstreux konden we ons tegoed doen aan het taartenbuffet van mijn zus en nichtje. Bedankt Marleen en Lies voor de prima service !   We hebben ervan genoten !

Lahamaide ??? Waar ligt dat ? Hoe spreek je dat uit ? Hier is onbekend blijkbaar ook onbemind. Want de opkomst was eerder beperkt. Maar diegene die er wel geraakten, hebben niet op hun honger blijven zitten !

Prachtige vergezichten over de streek. Aan de kapel hadden we zelfs 360° panorama. Daar namen we de groepsfoto.

Het ging dan verder naar het dorpje "Wodecq" waar we geluk hadden. Er was er een café die open was ! Stond (nog) niet op mijn OSM-kaart.  We genoten van een drankje op de schaduwrijke terras. En afsluiten deden we aan de friterie van Lahamaide met een grote bak frieten ! Het smaakte enorm !!!

Al voor de vierde keer organiseer ik op het voorlaatste weekend van augustus een Limburg-weekend. Dan stippel ik op de mooiste plekjes een wandeling uit. Deze keer heeft Corona ook hier roet in het eten geworpen. Ons groepje van 8 werd gehalveerd. Maar ik had wel super-enthousiaste wandelaars mee ! Vrijdag nog een plonsje in het openluchtzwembad, een plaatselijke wandeling op het domein om dan zaterdag aan de eerste dagtocht te beginnen. We liepen door de Wijers van Zonhoven en dwarsten ook het mooie domein van Kiewit. Zondag klommen we de avonturenberg op (samen met vele MB-ers) om dan over de Terril naar Koersel te wandelen. Dwars door de bossen !

De Corona-pandemie belet ons niet om te gaan wandelen, maar we houden ons wel aan de regels. Dus geen grote groepen maar opsplitsen in kleinere groepjes, is de boodschap. Om 13u startte onze eerste groep richting Kluizenbos. Het was warm onderweg. Daarom blij om in het gezellig Melkhuisje binnen te kunnen zitten om een drankje en een ijsje te kunnen eten. Daarna ging het verder door het mooie park "Osbroek" richting parking. Intussen zaten de donkere wolken al klaar. Gelukkig bleven we droog en kregen we van de 2de groep ook positieve berichten. Zij hadden een 2de stop ingelast wegens grote dorst ;-) en met de goede begeleiding van Lut goed en droog aangekomen op de parking.

Ergens op een heuveltop hadden we afgesproken op een schaduwrijke parking. Van hieruit konden we rustigaan beginnen dalen. Natuurlijk zou de Westhoek de Westhoek niet zijn als er telkens na een afdaling weer een beklimming volgde. Maar boven kregen we dan ook het mooie uitzicht over de streek. Ik hoorde niemand klagen !

We stopten ook regelmatig, zodat we volop van het landschap konden genieten.

Ik ben blij dat we deze dit jaar met een mooie groep konden doen. Het doorbreekt de traditie dat er steeds weinig inschrijvingen waren voor de Westhoek. Bedankt voor jullie deelname en enthousiasme. Het was tof !

De sfeer zat er van meet af aan weer goed in.
Natuurlijk zat het zonnige weer er ook voor iets tussen en een grote groep enthousiaste wandelaars.

Maar vooral onze Brugse wandelaars die de koppen bij mekaar gestoken hadden om ons een leuke namiddag te bezorgen.
Ze hebben ons "hun" Brugge laten zien en wij hebben er van genoten.

Vele hoekjes die we niet kenden, een woordje uitleg van insiders, ... En natuurlijk ook een gezellig terrasje in een authentiek caféetje onderweg.

Nogmaals dank aan de mede-organisatoren Patsy, Greet en Lut van deze succes-wandeling te Brugge.

Een prachtige wandeling in fijn gezelschap en met prachtig weer. Wat moet een wandelaar nog meer hebben.

Iedereen was vol lof over het parcours. Maar met zo'n mooie omgeving is het een plezier om wandelingen uit te steken.

Onze stop was dan ook in het verlengde : een prachtige tuin met vergezicht en een fijn kader bij de charmante B&B de Amberhoeve.

We halen onze "geannuleerde" wandeling in. Amper een week geleden nog in het Livierenbos, nu wandelden we in het groene Beernem.
Een echte bos-wandeling !

Mooie lange dreven met gigantische bomen.

Iedereen kon ervan genieten !  Voor mij was er wat extra spanning bij, toen de Osm-kaart niet overeenkwam met het terrein ter plaatse. Dus een extra lusje inlassen... tot aan onze "mobiele" drankstop.
Gezellig met een koffietje of drankje uitrusten.

Voor herhaling vatbaar ??? Bij mooi weer, zeker !

Kom uit je kot, maar niet te zot !

Dat deden we met 2 groepjes wandelaars in de omgeving van het Livierenbos en Everbeek-boven. En alles zat mee :

Mooi wandelweer, mooie omgeving, toffe groepjes en een gezellige, goed georganiseerde drankstop bij Dries !

Meermaals hoorde ik "wat een mooie wandeling"  !

Het was dan ook volop genieten van de bossen en de vergezichten onderweg.

Onze batterijen zijn terug opgeladen.
We zijn vooral blij dat we terug kunnen genieten van "samen" gaan wandelen !

Hemelvaartsdag : mooi weer en een fiat om al "uit ons kot" te komen om in groep te sporten mét een wegkapitein.

Eerst nog voorzichtig met een klein groepje, maar zondag waren we weer in ons sas.

Een nieuwe begroeting inlassen. Geen elleboog of schop, maar een knuffel-selfie voor iedereen !

Daarna konden we ons weer uitleven op mooie wandelpaadjes, bruggetjes, grasvelden, ...

Gentbrugge toonde zich van haar mooiste kant.

En wij blij dat we weer eens konden bijkletsen.

13 km ...  was weer eventjes wennen, ...  en dat nog zonder caféetje of drankstop.

Maar dat komt ook nog !

Al de derde zondag op rij storm, wind en regen voorspeld. Maar we gaan ervoor ! Met 8 deelnemers verzamelden we in het gezellig dorpscafé "Den Trimard". En we voelden ons dan ook onmiddellijk thuis ;-). Met de wind in de rug bereikten we al vlug onze middagstop "De Weunwaege". Alweer een leuk en tof interieur. De wandeling werd ingekort tot 15 km en de laatste kilometers waren met soms sterke tegenwind, maar we hielden het droog ! Het laatste stuk liepen we de contouren af van het militair domein want erdoor lopen mag niet. En daarna wandelden we dwars door het "Vrijbos" terug richting Houthulst. Eénmaal neergezeten, braken de wolken open en begon het fel te regenen ! Oef... we zijn net binnen !

Een zonnige zondag...ideaal om naar Volkegem te trekken. Want de streek moet het hebben van de vergezichten, lichtglooiende velden en groene zones. Stipt op tijd vertrokken we langs "door Osmand" uitgestippelde wegeltjes vlakbij het centrum. Maar het liep al onmiddellijk mis. Slechte satellieten en een wegeltje dat afgesloten was... en het leek op de processie van Echternach. Oeps.. daar gaat de appreciatie-bijdrage ;-)    Gelukkig was de rest van het parcours wel goed te volgen. Geen drankstop onderweg, maar wel een lekkere appelcake van Lut. Mmmm. We liepen op het einde nog door Volkegembos. Het café op het einde zat inderdaad al vol, maar de buitenterras voldeed ook om  na te praten.

Een grote opkomst op onze november-wandeling. De zon die beloofd was, liet het afweten. Maar dat kon de pret niet bederven. We beklommen de Patersberg en worstelden met modder onder de voeten.

We kwamen in de "warme" Zon voor onze drankstop. Gezellig en deugddoend ...

Maar we konden niet lang blijven, de dagen zijn kort en met de bewolking kwam de duisternis ook vroeger.

Een laatste stuk werd ingekort.

De dag begon bewolkt, maar naarmate onze namiddag vorderde, klaarde de hemel open en kregen we een lekker zonnetje ! Ik ving ook vele positieve reacties op over het parcours en de omgeving. Voor mij is vooral ook de variatie een voltreffer. Eerst de terril op zodat je een overzicht had op de groene omgeving. Daarna een ydillisch wegeltje langs de Scarpe richting Marchiennes. Jammer, maar geen instapbare café :-(  Dan maar verder langs de Marais terug naar het Domein, waar intussen al meer dagjestoeristen aan het wandelen waren. Afsluiten deden we in het gezellig "Croix ou Pille", waar de bazin "Tot Ziens" probeerde uit te spreken.

Voor wie het gemist heeft, een sfeerbeeld vd streek : klik hier

De meest onheilspellende weersberichten werden de ether ingestuurd. Maar toch waren de weergoden ons gunstig gezind. Alleen de horeca liet ons in de steek. Gelukkig konden we 's middags terecht bij het OC vh Rode kruis. We werden daar "warm" onthaald door de inwonertjes. 's Namiddags kregen we dan toch nu en dan wat nattigheid... Ons  namiddagcafé bleek gesloten. Dan maar allemaal de kortere versie gewandeld, zodat we nà de wandeling nog een pannenkoek konden gaan eten, want we waren bijna naar huis zonder een euro uit te geven. De 100% garantie dat we ons gingen jeunen is uitgekomen.

Reeds de derde keer dat we op "Limburg-weekend" trekken. Deze keer met een speciale missie : "wandelen tussen de bomen" en "wandelen tussen het water". De twee attracties waarmee Limburg uitpakt om vooral fietsers aan te trekken. Natuurlijk zochten we nà deze drukbezochte locaties vlug terug de rustige paden op. En inderdaad.. je komt amper nog een wandelaar tegen in de uitgestrekte bossen. Een gevarieerd  parcours van bos tot heide.

Dit weekend was vooral top omdat we door de hoge temperaturen ook buiten konden ontbijten en 's avonds nog lang konden nagenieten bij een etentje én ijsje in een leuk restaurantje.

Een feestdag ... dus ook een wandeldag voor ons. Tof, want velen zijn op verlof geweest en komen met interessante verhalen. Het parcours liep vanuit de schattige dorpskern van Ronsele naar "Het Leen". Eerst nog een stukje langs het kanaal Schipdonk en dan de bossen in met hier en daar wat modder. Het was een tijdje geleden. En dan natuurlijk een tussenstop op een schaduwrijk terras van het Provinciaal Domein "Het Leen" mét of zonder ijsje ! We liepen verder het domein in en weer uit. Een bruine kroeg, waar bieren en gezelligheid troef waren, konden we niet voorbijlopen. Allé, we deden toch een extra 200m om nog in schoonheid te kunnen eindigen !

Geen grote opkomst deze keer. Al waren alle elementen aanwezig. Mooie streek, zonnig en warm weer ! De grootste warmte konden we ontlopen door eerst naar Neigembos te trekken. Lekker fris onder de bomen!  Ondertussen smullen van de vele krieken van de kriekenbomen die we tegenkwamen. Een streekprodukt ? En met die warmte waren we al aan het fantaseren over een ijsje met krieken. Maar bij de drankstop was onze dorst groter ! We bestelden de ene drank nà de andere ! Helemaal weer opgemonterd om de laatste 4 km aan te vatten. Nog een klein hapje gegeten in het naburige Ninove waar we Jos naar het station brachten.

Met 11 op verkenning in de mooie streek van de Cote d'Opale. Jammer dat Marianne moest afhaken. De sterke wind was het thema van onze eerste wandeldag. Zeker toen we op het strand de wind pal in ons gezicht hadden mét zandkorrels. Gelukkig konden we 's avonds nà een verkwikkende douche gewoon aan tafel in het hotel. Zondag trokken we richting Wimereux met de Slack-vallei als mooie afwisseling. De zon kwam erdoor, tijd voor een terrasje. In Audresselles vonden we een mooi plaatsje in de blakende zon. De laatste dag eerder bewolkt, regenachtig. Bij de middagstop een frietje buiten op het terras...kon nog net. Bij de eerste druppels  moe maar content van ons mooi weekend naar huis gereden.

We waren met een klein groepje. Een beetje traditie geworden : de Westhoek heeft onterecht geen aantrekkingskracht op mijn wandelaars ;-(
Nochtans zijn we terug aangenaam verrast door het vele groen én onverharde wegen nabij Poperinge. Weidse landschappen, tussen de patattenvelden (nog geen verhinderd zicht door maïsvelden) en weiden vol mooie paarden en pony's.

We aten zelfs "letterlijk" tussen de pony's. Mireille probeerde één te kussen, maar de prins bleef uit. Toekomen in Poperinge langs het mooie "Frimoutpark" en in het zonnetje een terrasje doen met als apotheose een lekker ijsje ! We waren het unaniem over eens : "een geslaagde wandeldag !"

Het weer en wat griepjes in het land zorgde voor een kleinere groep. Maar diegene die er waren, hadden er 100% goesting in! En gelijk hadden ze. Het werd een prachtige Natuurwandeling met een hoofdletter. Het frisse lentegroen, de vele bloemetje in de weide, ...  amper regen onderweg.

Tijdens de grootste regenbui zaten we lekker droog en warm in het café met koffie met gebak. Het werd wel een langere pauze dan gewoonlijk, want we wilden pas vertrekken als de laatste regenwolken voorbij waren. Het laatste stuk was zelfs nog mooier, zeker toen we een extra lusje deden tussen de koetjes. Nog nooit heb ik mijn parcours zoveel gewijzigd kort voor én tijdens de wandeling. Maar het loonde de moeite.

Met 8 trokken we richting Lage Mierde voor onze eerste wandeling van het Paasweekend. Prachtig, zonnig weer ! Genieten met een grote hoofdletter, zeker ook toen we aankwamen in Poppel en het gastkoppel ons opwachtte met een Paasetentje ! Geanimeerde gesprekjes in allerlei talen, maar vooral veel gelachen ! Zondag : Pasen Nà een full English breakfast op naar de velden en bossen in de omgeving.

Bij het klooster lunchen en dan op naar een volgend gezellige stop. Bij momenten was het al bijna té warm.

Maandag, afscheid nemen van Carlijn en Alan, die ons zo goed ontvangen hadden. Voor 6 van ons nog een uitloopwandeling in het mooie Ravels.

We geven dit weekend zeker "VIJF BEDJES"

We waren nog maar vertrokken en er moest al geklommen worden. Welke voet zet je eerst ? En hoe kom je galant aan de andere kant neer ? Het vorderde héél goed, want we moesten in de voormiddag zelfs een babbelstop inlassen, anders waren we te vroeg in het Buitenland. Om 13u hadden we al onze lunch achter de rug en trokken we richting Schelde. Een mooi stuk wandelparcours zeker met het mooie zonnig weder en de vele boten die passeerden. In Beerlegem zaten we tussen de feestvierders in de tuin. Gezelligheid troef.

Het parcours viel bij iedereen in de smaak. In het Bakkershof nog even nakaarten vooraleer huiswaarts te keren.

Wat een zonnige zondag in februari !
Eénmaal de drukte van het kruispunt aan de parking verlaten, kwamen we al in de weidse landschappen.

We wandelden van de ene dreef naar de andere, soms langs beekjes, plasjes en veel riet en hoge bomen.

Ook volgden we een stukje de GR129.
De stop liet op zich wachten... dan maar even een pauze houden en ons installeren in het gras.

In Moerbrugge hielden we onze drankstop mét dessertje. Mmm

Langs het kanaal terug ... met onze kilometerstand op bijna 18.

We hebben volop genoten en onze vitamine D's aangevuld !

Een uur later dan voorzien (de aanwezigen weten waarom ;-)) vertrokken we richting Schelde. Intussen was het wel gestopt met regenen en hielden we het de ganse wandeling droog... op enkele druppels nà.  Bij de mooie nieuwe fietsbrug liepen we op de Trimaarzate. Een lang recht stuk dwars door de velden.

Bij de kruising van onze route briefing en bevraging. Gaan we inkorten of gaan we all-the-way mét caféetje onderweg. Natuurlijk kozen we voor de laatste optie. Toen we er aankwamen..ontgoocheling : gesloten !

Dan maar verder en terug richting kerk (in de steigers) en nog eens "te Biechte".  Al onze zonden zijn nu vergeven !

De meesten kwamen met de trein,..gezellig zo samen treinen naar onze startplaats. Jammer deze keer wat afwezigen wegens ziekte. Met 11 trokken we de duinen in. Hier en daar nog wat harde ondergrond door de vorst van afgelopen dagen. Het zonnetje was van de partij ! Onze regenbroek hadden we enkel nodig voor onze picknickbank. We konden buiten eten. Wie had dat gedacht halfweg december ? Daarna nog iets in een caféetje gaan drinken zodat we de resterende 10 km konden vervolgen. Een stuk  strandwandeling (waar we bijna alleen liepen) en daarna terug de duinen in.. om dan via een verlaten spoorweg terug naar het station te wandelen. Netjes op tijd voor onze trein terug huiswaarts.

Het was mistig, frisjes, .. maar het bleef droog.
En we kregen onze vertrouwde ingrediënten: modder, bruggetjes, beken, ...een beetje dwarsdoortocht. Maar dankzij Osmand kwamen we heelhuids en met droge voeten terug op een mooie wandeldreef.

Iets over de helft kwamen we aan bij Dries die ons al opwachtte met een rijkgevulde tafel. We lieten ons gaan aan chocolaatjes, mattetaartjes, koffie, warme choco en appelsap uit eigen tuin. Jammer dat we niet langer konden blijven... het wordt snel donker dezer dagen. Nog een groepsfoto en we konden tevree onze laatste 5 km wandelen.

Soms kan ik een wandeling beoordelen aan het aantal foto's onderweg. En deze scoort hoog! Het weer was dan ook prima. 's Morgens nog wat fris, maar naarmate de kilometers vorderden mochten we onze laagjes uitspelen. Aan de Tro(u)mpkapel nam de jarige de verjaardagszoenen in ontvangst ! Iedereen was vol lof over de wandeling en terecht. Afwisseling, veel groen, mooie herfstkleuren, onverharde wegen, ... De afwezigen hadden weer eens ongelijk. Maar ons klein groepje kon de pret niet bederven, wel integendeel. Het was super-gezellig !

De soep wordt nooit zo heet gegeten,als zij wordt opgediend. De voorspelde storm bleef uit. We kregen zelfs onderweg enkele opklaringen!  Deze keer had ik de cursisten van de workshop "Osmand" uitgenodigd voor een extra oefening.  Regelmatig een woordje uitleg onderweg, onze instellingen bekijken, ... anticiperen op de situatie. Want ook hier in het bekende bos bleken er wegeltjes niet op de kaart te staan. Toen we uiteindelijk de volgende bui kregen, was inkorten niet meer echt mogelijk. We klopten af op iets meer dan 14 km. Nog naspoelen met een warme choco en de groepsfoto nemen en afscheid nemen met het voornemen deze nog eens te herhalen.

Limburg, dit betekent veel groen, rust en een ontspannen sfeer. Ook deze keer konden we genieten van de mooie omgeving met als hoogtepunt op zondag : de bloeiende heide!

Zaterdag vertrokken we voor een dagtocht richting Pietersheim en de Waterburcht. Toen we de kapelzaal aan het bewonderen waren, viel de enige bui van het weekend. Van goeie timing gesproken ;-).   's Avonds stond pasta op het menu !

Nà een rustige nacht tussen het groen van Hengelhoef, trokken we naar het Thorpark. Cultuur en natuur gaan hier hand in hand. Het beklimmen van een terril, stenen op een stenenmannetje leggen, de mooie trap en zalen bewonderen .... de bloeiende heide bewonderen ! Meer moet dat niet zijn.

Voor de 2de keer deze zomer wandelden we op woensdag.

En we mochten terug met 16 enthousiaste wandelaars op pad.

Weidse uitzichten, smalle kerkwegeltjes en een privébos stonden op het menu.

Alsook een gereserveerde tussenstop waar we op het terras konden genieten van een drankje.

Zelfs de 2 honden, Mira en Pino konden het nà een tijdje prima met elkaar vinden !

Eventjes een oponthoud voor het plukken van de rijpe braambessen onderweg en we kwamen nà 14 km terug aan op de parking van Delhaize.

Voor herhaling vatbaar !

Een goed adresje om te overnachten.

Mevr.Chris krijgt van ons op alle vlakken de 5 "bedjes". De service was méér dan dik in orde !

Ook hadden we het geluk om in deze warme temperaturen koelte en schaduw te vinden in de vele bossen rondom Holsbeek. Zondag moesten we wel nog wat klimmen, maar maandag was het parcours nagenoeg plat. En vooral in de namiddag schaduwrijk.

Ik zag dat iedereen net als mijzelf genoot van mekaar en de  mooie streek. We keren volgend jaar terug ! Want er zijn nog bossen en wegeltjes die we willen bewandelen ;-)

Zo midden in de week een wandeling organiseren..  En jawel, 16 wandelaars zagen dit wel zitten en zakten af naar Ieper.

Het eerste lusje ging door een stukje Gasthuisbossen, daarna wandelden we via de parking van de Palingbeek naar de site van Coming World Remember Me met de alom gekende keramieken beeldjes.

Nà de drankstop op het terras van de Palingbeek liepen we langs de vaart "Komen-Ieper" om dan terug te keren door mooie dreven met prachtige bomen.

Eindigen deden we over de heuvel " Hill 60" waar een felle strijd werd geleverd tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Geschiedenis en natuur goed gecombineerd !

We waren niet alleen in deze mooie landelijke streek. Ons pad werd ook gebruikt door ruiters en koetsiers. We moesten dus nu en dan wat stof slikken. Maar het grootste obstakel waren de 2 verdwenen veldwegen ! De boer had ze zich toegeëigend. Allé, daar leek het op. Terugkeren was geen optie, dus dan maar door een patatteveld, graanveld, maïsveld en bieteveld om terug op het "rechte" pad te geraken.

Door de kermis-drukte lieten we Sint-Lievens-Houtem links liggen en wandelden onmiddellijk door naar "de Boomgaard". Waar een frisse pint of ijsje enorm deugd deed en alle stof en miserie doorgeslikt kon worden.

Onze derde editie van het fietsweekend startte deze keer in Maldegem.  Janneke had alles goed voorbereid. Extra parkeerplaatsen, koffie met cake, ...  Iedereen was dan ook in form om te vertrekken richting Nederland. We vlogen door het landschap, want we hadden wind in de rug! Nà 2 veerboten en een vlot tempo arriveerden we in Kortgene waar we getrakteerd werden met koffie door het hotel. 's Avonds een avondvullend menu vlakbij. Zondagmorgen terug de boot op en deze keer wind op naar Maldegem.  Middelburg een stop waard en daarna in Vlissingen iets eten. De timing was perfect om terug richting België te fietsen !

Een warme dag was voorspeld, maar ook onweer. We vertrokken nét nadat er een bui gepasseerd was. Dus viel de warmte mee en konden zo volop genieten van het vele groen en vergezichten. We wandelden in de schaduw van de scheepslift. Nu en dan eens met een obstakel, zoals koeien, afgebroken brugje (deze keer moesten we rechtsomkeer maken). Maar de zeer verzorgde pitstop was een topper. Volop taart, koffie en frisdrank. Bedankt fam.Verhoest. Het laatste stuk liep langs het oud kanaal Brussel-Charleroi. De schoenen uit, een caféetje opzoeken en daar kwam de eerste onweersbui aan ! Qua timing kon dat niet beter !

Het was van februari 2012 geleden dat we nog in Drongengoed gingen wandelen. Het mooie weer en een tip van een cursist brachten me opnieuw naar deze mooie groene streek. Een wandeling die kort-op-de-bal wordt gelanceerd is altijd spannend. Ik was er niet alleen !  Met 12 trokken we de Meetlandjes Bossen in.

We hadden opvallend veel fotografen mee. En ze konden zich uitleven. Een leuke stop in Drongengoedhoeve waar we Janneke nog tegen het lijf liepen en onze wandelnamiddag kon niet meer stuk.

Het stond al lang gepland, ons weekend in de Veluwe.

Vrijdag kwamen de eerste 2 auto's al rond de middag toe. Tuurlijk gaan we al een wandelingetje doen. Zaterdag onze dagtocht met een stop bij de bakker voor ons brood(je)!

Op enkele regenbuitjes nà hielden we het droog en konden sommigen onder ons zich zelfs uitleven op een speeltuin. Anderen kozen voor een lekker dessertje. Genoeg calorieën om verder te wandelen door het mooie heide-gebied.

Zondag stond Zwolle op de planning. Veel regen.. jammer.

Maandag was het ook wat zoeken naar de droogste uurtjes om nog een mooie woestijnwandeling te maken. En het lukte: we kregen 2u om 7 km door een mooi gebied te wandelen.

Laatste dag : terug een dilemma : koud, winderig en regen bij de start. Met een gehalveerde groep de "witte" fiets op en genieten van het prachtig natuurpark. Het werd ondanks het mindere weer toch een goed gevuld programma met elk wat wils.

We lieten ons met de belbus naar de boskapel van Buggenhout brengen. Een mooie start midden de bossen !

Al was  "water oversteken" ons thema ! Tot 3 maal toe !

Het zonnetje was besteld en dus aanwezig over de middag toen we  gezellig zaten te picknicken in de Cuyteghemhoeve. We waren zelfs de tijd uit het oog verloren waardoor het hollen was om ons "veer" te halen. Helaas, te laat ! Dan maar de volgende nemen.  Nà een kleine 4 km terug het veer op .. daar waren de GR-tekens plots verdwenen waardoor het wat zoeken was om het oude spoor terug op te pikken. Beekje over - teambuilding ! En gezellig nakeuvelen op een leuk en vriendelijk terrasje in Vlassenbroek !

Een mooie zonnige lentedag ! Al vlug moesten we onze jas, muts afspelen en mijn regenboek plakte al van het zweet... Toch heb ik ze niet uitgedaan, want ze diende als modder-opvanger!  Veel zon, warme temperaturen en geploeter in drassige paadjes, meer moet dat niet zijn op een wandelnamiddag
in een mooie streek. Langs vele trage wegen bereikten we de kinderboerderij waar we hartelijk ontvangen werden met pannenkoeken.

Wie erbij was, kan getuigen dat dat niet altijd evident is ;-)

Een top-wandel-namiddag was het, want

alle ingrediënten waren dan ook aanwezig :

• een enthousiaste groep wandelaars
  • mooi en zonnig wandelweer
  • mooie streek met bos én vergezichten
  • modderwegen
  • avontuur

En belangrijkste : iedereen is héélhuids aangekomen!

Er wachtte ons dan ook een héérlijke maaltijd bij Tjaka.

Frietjes, halve kip, sla en tomaten : en dat het smaakte !

De timing was perfect ! De enige zonnige dag sinds weken.

Allen de bus op richting Oosthoek, waar we het strand opzochten met een stijle afdaling in het zand.

Op een kleine kilometer van de grens met Nederland keerden we op onze passen terug om landinwaarts door het Zwingebied te wandelen. De traditionele groepsfoto, een traktaatje en we kunnen weer verder. Via de loslopende runderen naar de koffiestop. Met een haverkoekje als tweede traktaat ! Dank je, Koen en Greta. Ons laatste stuk liep dwars door het golfterrein en tussen de villa's.

Neen, het ligt niet aan mijn fototoestel. Het was de ganse namiddag grijs en mistig. De regen die aangekondigd werd, bleek maar wat "smuk" te zijn.

En nà een warme choco met of zonder pannenkoek leek het zelfs niet meer zo koud.

We konden dus niet echt genieten van de vergezichten die deze streek zo mooi maken, maar dat werd gecompenseerd door de vele babbels en de gezelligheid van ons groepje.

We mochten zelfs enkele nieuwkes verwelkomen. Hopelijk zien we hen op één van volgende wandelingen terug !

Carine is één van onze trouwste wandelaars bij Janiekswandelplanner.

We wilden haar, nu ze niet meer mee kan, er nog eens bijhebben.

Daarom spraken we af met de wandelaars die haar

een warm hart toedragen om samen met haar enkele

uurtjes door te brengen in Bergelen.

Carine, we hebben genoten van je gezelschap en zagen dat je ook genoot van ons wandelgroepje.

Je hoort er nog altijd bij !

Een paar zwarte wolken hingen in de lucht... toch vertrokken we vol goeie moed en terecht. We werden getrakteerd op zon en mooie zichten.
De afwezigen hadden ongelijk! Een mooie namiddag op een mooi parcours.
Het aantal foto's spreken voor zich. We deden een deel van de heksenwandeling, maar dan in tegenovergestelde richting, zo hadden we het meeste kans om een heks tegen te komen. En jawel, we mochten er 1 (zelfs 2) ontmoetten. Zie foto linksonder.

Een wat moeizame start, ... maar met de gsm in de hand kom je overal terecht.

Het gure herfstweer dat aangekondigd werd, bleef ook uit.  Het was aangenaam wandelen langs de Leie en de oude Leie-arm.
We konden zelfs nog een 800m afkorten door over de eerste brug te wandelen.
In de Brielmeersen is het altijd gezellig en daar namen we de tijd voor een koffie of een biertje.

Met wat motregen vertrokken we voor de laatste kilometers.

We klopten af op kop 15 km.

We waren wat vroeger afgezakt, want er was een actie van de buurtbewoners aangekondigd. Maar daar hebben we niets van gezien. Dat uurtje vroeger gaf ons de mogelijkheid om het park bij het ochtendkrieken te beleven. Vooral de panda's, de gorilla's kwamen een ochtendgroet brengen.

Intussen kwam de 2de auto ook aan en zelfs met 8 was het niet gemakkelijk om mekaar niet uit het oog te verliezen.

Al die dieren, mooie plekjes, natuur, beleving, ...

Het park heeft zoveel te bieden.

Als de zon eindelijk volop verscheen, hebben we genoten van een terrasje bovenop het dek van de boot vol slangen en spinnen. Ze zaten zelfs tot in het toilet ;-)

En natuurlijk het baby-olifantje Ta Wan dat vrolijk tussen zijn ouders huppelt (zie facebook-video). Bij de aapjes was Hilde de hoofdrolspeelster.  Bijna letterlijk !  Kortom, we kwamen ogen en vooral goeie voeten te kort.

Een mooi voorstel van Hilde : een dagje Parijs !

Stipt op post om naar Lille te rijden (amper 30min) en zo de TGV op, om een uur later in centrum Parijs uit te stappen.

's Morgens als Parijs nog aan het ontwaken is, en de bakkers hun warmebroodjesgeuren verspreiden, stapten we door het mooie park van Chaumont. Eénmaal aangekomen op het kerkhof van Père Lachaise, werden we overdonderd door zoveel graven. Daarna de metro op naar een ander deel van Parijs. De picknick viel letterlijk in het water, en werd vervangen door een warme lunch met lekkere couscous.

Daarna richting "eilandje" waar we natuuuurlijk een ijsje aten aan de bekendste ijsjeszaak.  Place de Vosges in volle zon. Dat was genieten.. en we waren niet alleen. Via het kanaal Saint-Martin met zijn mooie sluisjes liepen we terug richting Gare du Nord. Maar natuurlijk wilden we nog naar de Sacre Coeur. Daar in de mooie avondzon was het een ware toeloop. En op Place du Tertre herkenden waarlijk één van onze groep: Marc !  Mooi !

Onze eerste wandeling van het nieuwe seizoen begon aan de kerk "zonder horloge" van Kruiseke.

Het weder was top !

Met 13 deelnemers volgden we stukjes van een bestaande wandeling, maar ook andere mooie wegeltjes.

En 13 bleek een geluksgetal te zijn : het caféetje "Boucherietje" dat ik voor ogen had om er een stop te houden, opende nà enkele klopjes op de deur.

We werden er hartelijk ontvangen inclusief de geschiedenis van dit mooi authentiek caféetje. De 2 zonen werden erbij geroepen... neen, ze gingen niet meewandelen..hihi

Afsluiten deden we op het mooie terras van Bergelenput.

Een gezellig weekendje Limburg !

We vertrokken met de buienradar in aanslag. Die beloofde dat de regen voorbij zou zijn om 11u30 ! Maar niets daarvan.
De ganse dag regen met wisselende intensiteit.

Maar het kon ons niet deren.. het voorstel om in te korten werd moedig weggewimpeld. En gelukkig, want het was het mooiste stuk van deze wandeldag.

Zondag, droog opgestaan.. euhh..  met droog weder natuurlijk.

2 Osmand-cursisten vervoegden onze tocht.  Wij modderden  eerst nog aan met de auto (letterlijk).

Nu en dan een woordje uitleg over Osmand en een vertellingske brak het ijs en ook het wolkendek. We kregen tegen de avond zelfs de zon te zien.

We hebben genoten van dit mooi natuurpark. Ook van het adembenemend uitzicht op de terrils.

Terug naar de "Vlaamse Ardennen"

Door de voorspelde warme temperaturen, vervroegden we onze afspraak en startten al om 9u aan onze dagtocht.

Tegen de middag was het inderdaad al zweten.

Gelukkig konden we binnen onze picknick verorberen. Bij de ingang van het Livierenbos scheidden onze wegen. Enkelen wandelden een verkort traject onder begeleiding van Lut. Wij wandelden vlakbij (en ook in) de bossen verder.

De laatste kilometers liepen we echt maar met één gedachte : "straks bij Dries in de schaduw genieten van een ijsje".  Onze verwachtingen werden voor de 100% ingelost ! Genieten in het kwadraat met nog een kersenpluk als extra !

In Wallonië spreken ze niet over Marching of Aktivia, maar over Adeps.

Vanop het voetbalveld van Virginal vatten we onze wandeling van 15km aan.  Een mooie streek met mooie plekjes, zeker waar een rivierarm voor een rustig natuurplekje zorgde.

Langs het kanaal "Brussel-Charleroi" konden we genieten van een zonnig terrasje.

Zelfs geitjes kunnen aan de leiband wandelen ...

Een weekendje "Voerstreek"

We mochten deze mooie landelijke streek verkennen onder een stralende zon !

Temperaturen waar een ijsje regelmatig op het menu stond !

Gelukkig stonden er veel bossen op het programma, zodat we in de schaduw de stijgende paadjes konden aanvatten.

Kalfje Ludo, boeregolf, teken,lekker BBQ, leuke b&b met grote tuin...

wie erbij was, krijgt spontaan een glimlach bij deze woorden.

Terug  de belbus op !

We starten onze wandeling op dezelfde plaats als in april, maar nu Zuidwaarts.

We trotseren een kermiskoers waar we letterlijk in de gracht moesten springen.

Op het einde werden we nog verrast door een bos met een enorme bloemenpracht !  Daslook !

Een prachtige "zon"dag startte aan het station van Lierde.

Eénmaal aangekomen aan onze startplaats, konden we onze dagtocht starten.

Het café waar ik onze picknick voorzag, liet zich niet onmiddellijk zien...

Uiteindelijk konden we er op een snikheet terras onze bokes opeten.

Een mooi en afwisselend parcours van onze streek-Gr Vlaamse Ardennen

10 jaar Janiekswandelplanner werd gevierd

met een wandeling van 13 km.

Gevolgd door een etentje. Daarna werd er zelfs nog een dansje geplaceerd.

Een grote opkomst, droog weder, gezelligheid, ..
Kortom een geslaagde wandelverjaardag.

De belbus zat proppensvol !  Het maximum aantal toegelaten was bereikt.

In Ellezelles begonnen we aan onze tocht langs de
streek GR Vlaamse Ardennen. Maar die liep eigenlijk grotendeels samen met de gewone GR.

Kort na onze start stapten we al de Boekzitting binnen voor een koffie. Daarna door het Muziekbos verder richting Kluisbergen.  Nog even een plasstop aan de kliniek van Ronse.

En een gebedje aan de kapel van Wittentak. En jawel, onze gebeden werden gehoord. De zon kwam erdoor !

Een beetje zoeken naar het kerkje van Kruiskerke. Hier geen plein maar een gewone straat.
Koud maar prachtig wandelweer. En natuurlijk konden we terug genieten van veel groen met o.a. De Vorte bossen.

Afsluiten in de "Scheve Mutse"

De belbus was ruimschoots op tijd.  Dankzij Hilde vond
de plaatsvervangende chauffeur (vr) de juiste halte.

We kwamen onmiddellijk op mooie onverharde wegeltjes, afgewisseld met bospaadjes waar de herfstkleuren
volop te bewonderen waren. Kortom, een prachtig parcours.
We konden zelfs twee keer een stop houden voor een koffie of een warme chocomelk.

De beloofde zon was er niet

De beloofde mooie wandeling wel ...

En tof dat we met een mooi groepje wandelaars konden

genieten van deze mooie omgeving

en de gezellige stop in de living van d'Oude Hoeve.

een prachtige zonnige zaterdag !

Met 10 enthousiaste fietsers trokken we vanuit het station van Izegem richting Pittem voor een aperitiefje.

In de namiddag het beloofde ijsje bij de "Bossneppe".

een gezellige wandeling door het glooiend landschap van
de Vlaamse ardennen met vertrek in Maarkedal

een aangename namiddag in Meerbeke en omgeving.

sfeerfoto van onze prachtige wandeling te Catsberg.